torsdag 8 juli 2010

Mummel om flyttkrångel

Jag hade glömt hur mycket krångel det är med att flytta, eller kanske förträngt.
När jag var 25 sisådär räknade jag på hur många gånger jag flyttat, och det var många, det.

Mina första 18 år var det en (1) gång, när jag var knappa året hade pappa byggt färdigt vårt hus, och där bodde jag sedan tills jag stack den dag jag fyllde myndig... Ung och dum, finns ingen annan förklaring!

Men sen... Uppåt tjugo flyttar blev det, och ingenstans var hemma.

Nu ska jag flytta hem, tror jag. Men innan det är klart är det sjusärdeles massa krångel! Uppsägning av tv, bredband, telefon, för det visar sej att det är mest praktiskt och ekonomiskt klokt att flytta min kärastes telefon-bredband-digital-tv.

Och då kommer vi till Telia. Telia är ett stort företag, eller hur? Man kan tycka att flytt av abonnemang inom samma riktnummerområde i dagens digitala samhälle inte skulle behöva vara så komplicerat, eller hur?
Fel. Det blev väldigt mycket krångel. För det första gick det inte att genomföra via hemsidan, trots att det slås på stora trumman för det tillvägagångssättet. Billigare att sköta allt själv via sajten - men det blev bara felmeddelande, "du är inte under 26 år och kan inte flytta ditt abonnemang", eller nåt i den stilen.
Va?!? tänker man då, och älsklingen ringde kundtjänst och fick upplysning om att han var nummer 46 i kön, "vi tar emot ditt samtal så fort vi kan", och så vidare.

När han väl kom fram sa människan som skötte kundtjänsten att det var nåt fel på hemsidan, men att det gick bra att göra det per telefon till internetpris. Bra så. Men sen säger människan att det tar upp till åtta arbetsdagar efter det att telefonen är inkopplad innan bredbandet fungerar, och det går ju inte...
Tvingade honom att ringa igen, stackars man, och han fick beskedet (av en annan kundtjänstmänniska) att jo, så låg det till, åtta dagar tar det. Orsaken? "Vi är för lite folk".
Va?!? tänker man igen, men vem kan tjafsa med Telia om hur saker och ting är???

Nåja. En vecka går. Brev kommer, med besked om att abonnemanget är flyttat, men bara telefonen. Ojojoj... Ännu en telefonkösittning för stackars älskling - och denna gång säger tredje kundtjänstmänniskan att nej, inte behöver vi vänta på vare sej bredband eller tv, det kopplas in samtidigt med telefonen.

Vad var det jag sa! tänkte jag säga, men sa inget, eftersom jag inte sagt utan bara tänkt.

Och så fjärrvärmeleverantören, då. Vi fick besked av mäklaren att vi ska ringa och upplysa dem om att vi flyttar in när vi gör, och att räkningen därefter ska ställas till oss.
"Jag är sommarvikarie och vet inte riktigt hur det fungerar", sa flickan som svarade när jag ringde, och jag tänkte att visst, det är klart, lämnade mina uppgifter, plus telefonnummer. Jag räknar nämligen med att de ska ringa och säga att allt har blivit fel, för det är så det fungerar1

Eller inte fungerar, snarare.

Hur gör man egentligen för att hålla reda på allt man måste hålla reda på i det här läget? Borde jag inte kunna det nu, efter alla de gånger jag har flyttat???

Men: jag bestämmer att jag inte ska låta mej beröras. Inte låta något negativt slingra sej in och förstöra all glädje, all förväntan.

Den här flytten ska nämligen gå hem!

3 kommentarer:

Plastfarfar sa...

Gratis till flytten hem! Annars har jag flyttat bara två gånger de senaste 25 åren, men känner igen det mesta så när som på att Telia —1999— snabbt och enkelt öppnade det nya telefonabbonemanget en fredag i stället för den beställda måndagen när jag ringde (från mobilen. Sånt fanns redan då)

Peter Muszta sa...

Hej.
Mitt namn är Peter Muszta och jag jobbar på Telia Kundservice.
Det verkar som du fått lite olika varierande svar från vår kundtjänst angående flytt av telefon och bredband, och det får jag givetvis beklaga över.
När det handlar om telefoni, så kan vi idag oftast koppla in en telefon ganska omgående beroende på de uppgifter vi får i en flyttanmälan från kund. Ett bredband däremot kräver mer i flyttning, och generellt så har vi en leveranstid på 10 dagar. Detta kan också variera beroende på vart bredbandet ska flyttas och hur förutsättningen ligger till. Jag kan dock försäkra dig om att leveranstiden inte handlar om att vi skulle vara för få anställda.
Skulle det av okänd anledning dröja med din flyttning efter utlovad leverans, skriv då gärna i denna länk och skicka till mig, så ska jag kika på ditt ärende och då försöka hjälpa dig.
http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Med vänliga hälsningar
Peter Muszta

Mummel sa...

Peter!

Så trevligt med besök från Telia!
Jag tackar så mycket, och kan igen säga att allt ordnar sej - vi är ute i god tid, och är därtill båda den typ som faktiskt ringer och frågar (och kanske av och till klagar...) när något är oklart eller inte verkar fungera som det ska!
Därtill tar jag för givet att också Telias kundservice har sommarvikarier på plats, och att just den min käraste pratade med inte riktigt hade klart för sej hur saker ska gå till.
Tack igen för ditt fina svar.

Plastfarfar: Jag måste säga att jag nog skulle ha föredragit att känna mej rotad och hemma på en och samma plats, men livet händer, och det är bara att hänga med så gott det går...
På den tiden jag var Telia-kund (ja, jag sa upp kontakten för ett par år sedan, för min del var det helt vansinnigt att ha en leverantör vars avgifter översteg summan jag ringde för med råge!) gick det alltid bra att flytta, jag fick t o m ta med mej numret när jag flyttade drygt 50 mil!

Och jag hade faktiskt också en mobil 1999, via jobbet, för mej var den lyxen för dyr privat då!

Hoppas allt är stabilt hos dej/er, och att barnen får hjälp och stöd...

<