måndag 5 januari 2009

Mummel om raggsockor II

Nån kan kanske börja misstänka att jag är raggsocks-fetischist, men det är jag faktiskt inte.

Däremot blir det ibland tillfälle att återkomma till förut nämnda ting på bloggen, och nu är ett sådant tillfälle.

Jag stickar mej goa, mysiga raggsocks-tofflor, och går aldrig utan dem. Det första som händer på morgonen: raggsockor på. Inga fötter på kalla golv här, inte.
Det sista som händer på kvällen: raggsockor av. För det mesta. Ibland är jag frusen nog att ha på dem när jag sover, också.

Allt detta innebär att det krävs ett ganska stort antal par i omlopp. Och jag stickar aldrig i syntetgarn, det ger ingen effekt, inte den effekt jag vill ha, iallafall.

Så: många par raggsockor är det. Och när jag byter tänker jag: Jag tvättar dem en annan dag.

Idag var "en annan dag", och det var en annan dag för mååååånga par. Eller okej, fem då. Men ändå: att handtvätta fem par raggsockor tar tid och gör till sist att mina jävla fingrar slinter än hit och än dit, och jag svär över mej själv för att jag inte bara tar itu med, på en gång.

Tvättar paret jag byter ifrån direkt! Inte samlar på hög, och står länge vid handfatet och får ont och säger fula ord och tänker att jag skiter i det, jag stickar fler istället.

Ha! Bara det... Jag verkligen tänkte att det är bättre att sticka nya än att stå där och handtvätta mina fina sockor...

Ännu en episod. Vad drar vi för slutsats?

För min del känns det rätt bra nu. Fem par fina sockor hänger på elementet i köket och doftar rent. Det är skönt.

Och nu ska jag ha en ljuvlig ifred-kväll. Se skit på tv, om det finns skit att se. Annars kan jag ju... Ja, jag kan ju faktisk sticka lite. Kanske skulle jag ta ett par vantar den här gången, vädret inspirerar till förebyggande åtgärder!

2 kommentarer:

Mummel sa...

Självklart kan syntet funka lika bra - men inte för mej...

Vissa grejor - sockor, pennor, papper, lakan - är jag nog lite knepig med. Ska det vara ska det vara ordentligt!

God fortsättning själv, och ta väl hand om dej.

Anonym sa...

Blev inspirerad av ditt stickande(fast raggsockor är för svårt). Svängde förbi ett större varuhus på vägen hem för att hitta fint garn. Men garnhyllan (gömd bakom en vägg) gapade i princip tom. Insåg att jag måste ta mig till nån slags specialaffär. Vill dock minnas att det (i min ungdom) fanns många olika nystan att välja mellan på samma varuhus. Jag som trodde det var trendigt att sticka?

<