fredag 22 januari 2010

Mummel om sliskmusik

När man tillochmed lyssnar på 90-talspojkband med stämsång och tycker att det är rätt bra, är det dags att söka hjälp då?

En sak är säker: jag är så tacksam över att jag fått musiken tillbaka i mitt liv.
Under många år har musiken fattats mej utan att jag ens noterat det. Förr var den en så stor del av mitt liv, jag inte bara lyssnade utan spelade och dansade - men efter att mina händer försvagats såpass att jag inte längre kan trycka ner strängar ordentligt packade jag undan instrumenten och stängde av.

Men nu... Nu älskar jag Spotify. Och alltid finns musiken med, runt, inuti. Tror inte att mina instrument kommer att packas upp igen, det gör helt enkelt för ont att prova och inse att det låter skit, men lyssna kan jag.

Duffy. Holly Cole. Katie Melua. Nationalteatern, givetvis Nationalteatern, och Rebecka Thörnqvist och CajsaStina och Amanda Jensen och...

Slisklåtar, där jag alldeles tydligt känner hur sant allt är, varenda text talar till mej, och är alldeles sann.

Kärlek är en riktigt mäktig drog, och även om smärtan alltid finns där gör det inte så mycket längre. Smärtan har inte makt över mej, och precis som mindfulness gav mej lättnad och vila vilar jag nu i min kärastes famn och ögon.

Jag är vacker och stark. Jag klarar av att hantera de dåliga dåliga vibbarna jag känner omge min dotter nu, rädslan tar inte heller över.
Känslorna är främmande och ovana. Jag tycker om främmande och ovant. Mycket.

4 kommentarer:

Y sa...

ÅÅH, jag vill vara där du är... Menar inte att jag är avis (eller jo, det är jag ju ;)), men jag vill också! Unnar dig det så otroligt - för att det verkligen, verkligen behövdes i ditt liv nu. Kanske därför du fick det. Nu kommer du att ORKA!!!! Jag tänker akta mig för att börja tro på sagor, men ändå... du står för allt det vackra som kan hända i livet, så är det. Och ditt påminner mig om min längtan... Åh, vännen, njut av din älskade, njut av att älskas och njut av musiken. Din dotter kommer att få kraft och styrka via dig, alla dina barn. Herregud - t.o.m. jag får det ju! KRAM!

Majsanochmalla sa...

Musik.. Å sliskig sådan är ett måste i förälskelsens tid.. En viktig ingrediens i kärlek vd mogen ålder.. Så mer slisk till folket!

Pok

Mallabörjarblimogenförsammalikabralla

Plastfarfar sa...

Det är alltid lika kul att vara nykär. Sen hoppas jag att jag läser fel mellan raderna när det ser ut som om du skäms lite för att du mår bra.

Mummel sa...

Ni är för goa...
Och ja, lite skäms jag nog, det blir krockar som heter duga ibland, och jag har problem med skuld och ansvar, det säger min kurator.
Man blir väl lite som man lever, och ett helt liv med ALLT ansvar och en jävla massa skuld eftersom man inte lyckas ordna allt till allas bästa så...

Men ändå. Jag jobbar på saken. Måste det. För jag inser att det faktiskt är väldigt, väldigt viktigt att också jag får må bra ibland. Ofta. Nästan hela tiden...

<