måndag 8 februari 2010

Misstag att oroa sej för lillen

Har ofta tänkt att det skulle vara svårt att presentera en eventuell ny kärlek för lillpojken, kanske för att jag minns hur den store resonerade när jag var ensam med dem - han talade om att jag inte behövde en ny man eftersom jag hade honom...
Det har i o f s inte varit nånting som legat långt fram i skallen eftersom jag ju bestämt att jag inte skulle ha nån ny karl, men det blev ju lite akut nu...

Han tycker bara att det är kul. Det är inte riktigt klokt, egentligen, men han är så glad, så glad för min skull, och lite för sin också. För "annars är jag den enda i klassen som inte har två eller tre", som han uttryckte saken. Tror att han menade att många har både plastpappor och plastmammor, en eller båda.... Hoppas jag, i alla fall. Skulle vara lite knepigt om nån hade ett par tre pojk- eller flickvänner!

Det går knappt att uttrycka vilken lättnad det är att han är positiv. Annars hade det inte gått, förstås. Inte en chans. Men nu, nu är det grönt ljus, och hittills kommer de bra överens. En lycka att se, faktiskt. Givetvis är min lille son som han är, han är försiktig med nya människor, lite avvaktande tills han lärt känna ordentligt, och det är bara bra. Men det har inte varit några problem alls, till min stora överraskning.

Just nu försöker jag bara lära mej att njuta av livet och ta emot all omtänksamhet som sköljer över mej. Det är svårt, men med raka rör, total ärlighet och uppriktighet, är det inga problem. Jag berättar allt som kommer emellan, sånt som oroar mej, och så pratar vi om det. Jag tror att han lyssnar, också, och det, mina vänner, är en väldigt ny känsla...

Den andra delen av mitt liv är jobbig, så jobbig... Hela tiden ligger skräcken precis under ytan, jag är så rädd, så rädd för vad som kan hända. Dottern är mitt i limbo igen, utan en enda fast punkt och utan något hopp. Ansökningar hit och dit, ansökning om att få komma till behandlingshem, ett riktigt behandlingshem med behandling, helst godkänt dbt-hem, och att det måste ansökas igen beror på att det förra godkännandet låg på förra årets budget - och därför måste det alltså ansökas på nytt. Som vanligt, m a o. Alla vet och är överens om vad hon behöver. Inget händer. Och hon tappar hoppet.

Jag tappar inte hoppet, för det får jag inte göra. Är bara lite trött. Runt runt går det, och samma saker som har sagts de senaste sex, sju åren sägs om och om igen. Undra på att hon tappar hoppet, undra på att hon inte litar på nån, undra på att...

Jag fortsätter att hoppas, och jag fortsätter att göra vad jag kan. Det är inte mycket just nu, kan jag säga. Bara finnas, bara stötta, bara vara mamma. Inte mycket mer än så. Förutom att jobba med mej själv såpass att jag orkar ta mina egna känslor, alla de där känslorna som kommer när jag är tvungen att hålla mina gränser, säga nej till att låna ut mer pengar, tala om för henne att hon får lov att vara vuxen, ringa sina samtal, prata med den som måste pratas med. Jag vet att jag gör rätt, att det är det enda sättet att hjälpa henne till en hållbar framtid, ett riktigt liv - men det gör ont, så ont.
Att ha stöd i detta är ovärderligt.

7 kommentarer:

Plastfarfar sa...

Kul att det går bra!

Yvonne sa...

Hej Mummel

Så bra att allt verkar funka bra med lillpojken och nygamla kärleken!

Vad gäller biten om den jobbiga delen - att finnas, stötta och bara vara mamma... den biten är svår och stundom otroligt tung.
Men för att själv "överleva" är det precis det du behöver göra - vi kan inte fatta beslut åt våra vuxna barn (vare sig de är sjuka eller friska), och det är också bra att du själv VET att du gör det rätta!

Fortsätt så och ta vara på de positiva stunderna och stödet du har tillgång till, de ger dig styrka att komma vidare, att orka - ett tag till, en dag i taget!

Kram till dig!

Mummel sa...

Plastfarfar: tack!

Yvonne: tack du också. Och det är förstås precis som du säger, även om det är förbannat svårt att stå stark när det vuxna barnet har en störning som gör att det där med beslut och fr f a ansvar är rent av omöjligt... Sitter på händerna ibland i stället för att ringa hennes samtal...
Jag försöker. Men gråter en hel del fortfarande...

Yvonne sa...

Men visst måste vi få gråta också! (även om det inte hjälper... det lättar - ibland, ibland inte...), vi vill ju så gärna göra allt bra för våra barn - men allt kan vi tyvärr inte göra, vi måste släppa ansvaret och låta dem ta konsekvensen... Min kurator sa så fint: "om hon vill ta livet av sig, så kan du inte göra något åt det... det är hennes beslut".
Jo visst - men jag gör ju ändå allt i min makt för att förhindra och försvåra det. Det finns i tanken, små tecken och kommentarer från dottern gör att man ändå oroar sig...
Jag tar en dag i taget, och extra svåra dagar en timme/minut i taget... Nu har det (ta i trä) varit lugnt ganska länge! Det verkar vara bättre, men rädslan finns där ändå - för när hon faller - faller hon hårt och fort...

Mummel sa...

En minut i taget blir det ofta, och på senare tid är skräcken konstant, jag kan siffrorna, 75-80 % med hennes diagnos lyckas ta död på sej...
Och snabbt vänder det. Där är det ibland sekunder, och det är väl inte att undra på att man blir yr i skallen och ibland bara stänger ner.
Problemet är ofta att det ju inte syns på utsidan, hon är ung, vacker och intelligent - och väldigt, väldigt störd...
Många väljer att bara se ytan. Blir så förvånade, så när hon faller, sådär hårt och fort...
Tack för dina ord, de stärker mer än jag kan säga. Ensamheten man tror sej finnas i är ibland alldeles ohanterbar...

Yvonne sa...

Jag är glad att kunna stärka dig lite grann! Jag vet precis hur ensam man kan känna sig i situationen, kan även vara därför jag kände igen mig själv i din blogg! Jag är glad att jag hittat den, och kanske ge dig lite tröst emellanåt!

Mummel sa...

Jag är glad att du hittat hit, Yvonne, glad att du ger mej de här kommentarerna som visar att jag inte är så ensam som jag känner mej...

Vet förstås att det inte alls är så. Vet att vi är många, så många, alldeles för många, som sliter i det tysta för att hålla liv i våra barn.Får lite reality check när min käraste ställer frågor, då inser jag hur in i helvete sjukt mitt liv, och hennes, egentligen är. Hur helt och hållet omöjligt det är för såna som inte varit mitt i det att förstå att det verkligen är som det är, att de så kallade skyddsnäten är så fulla av hål att de släpper igenom i princip allting.
Och vi, vi lever detta osannolika varenda sekund - undra på att man blir sliten och cynisk...

<