onsdag 11 augusti 2010

Mera krångelmummel...

För ett tag sedan bitchade jag ganska ordentligt om Telia, och nu tänker jag, gullig kommentar från Peter eller ej, fortsätta med det.
Vi har varit väldigt tålmodiga och svenskt accepterande, men nånstans går väl gränsen, eller???

Nåja. Såhär: de två, tre sista veckorna på gamla adressen var det mer ovanligt än inte att kärastens telefon fungerade. Minst varannan dag ringde han supporten på Telia för att felanmäla, och det svar han fick var att telefonkrånglet "hade med adressändringen att göra".
Bara så. Inget mer.

Så flyttar vi alltså, efter att ha fått absolut besked om att allt skulle fungera från och med inflyttningsdatum - men det gjorde det förstås inte. Kom däremot ett sms där de "upp till 8 arbetsdagarna" det skulle kunna ta för att få bredband och digital-tv att funka förvandlats till "8-10 arbetsdagar"...
Han ringde, och fick besked om att tv:n och bredbandet skulle fungera från den 11 augusti, en och en halv vecka efter inkopplandet av telefonen. För så är det bara. Ingen ytterligare förklaring gives.

11, det är idag. Och inte funkar nånting, inte! Lillsonen gråter, han har varit jätteduktig hittills och accepterat att han inte kan se sina tv-program, inte surfa på sina internetsidor, men idag tog hans tålamod slut.
Liksom mitt. Visserligen har jag semester, men i mitt yrke är man aldrig riktigt ledig, så är det bara.
Utom om man har oturen att välja Telia som leverantör, då. Har mottagit ett antal irriterade samtal (på min mobil, Tele2) på grund av att jag inte kan leverera enligt överenskommelse. Mindre kul. Men jag skyller på Telia, utan att tveka en sekund. Jävligt dålig pr blir det, mest för Telia, men också för mej, förstås.

Käraste ringde kundsupporten för vilken gång i ordningen har jag ingen aning om, och fick svaret att jo, allt skulle ha kopplats på natten till idag, alla kopplingar här var riktiga - men det fungerar lik förbannat inte.
För det måste vara nåt fel nånstans på vägen, nånstans på Telias väg hit, till sin kund. Och vi fick bereda oss på tre dagars väntetid innan felet är åtgärdat....

Sedan säger den stackaren (jo, för det är synd om dom som sitter i kundtjänstelefonerna, vad ska de kunna göra?) att "eftersom det närmar sej helg kanske det inte blir förrän efter helgen" och det var när jag hörde det som jag gick i taket ordentligt. Vi pratar onsdag morgon. Det är fanimej inte "närma sej helg", det är närmare helgen som gick än den som ska komma, och det är definitivt tre arbetsdagar kvar före lördag!

Sen kom det, igen. Förklaringen till varför det bara är krångel med Telias leverans till sin kund: "Vi är underbemannade".

Så okej, Telia: om ni är så underbemannade att ni inte kan leverera de tjänster era kunder faktiskt betalar, och betalar dyrt, för att få kanske det är dags att anställa lite fler tekniker, alternativt varna innan man skriver några avtal??? Typ: "Eftersom vi är ständigt underbemannade kan vi inte garantera att de tjänster ni betalar för kommer att levereras", och så får man bestämma sej för vilken leverantör man vill ha utifrån den - korrekta!!! - informationen?

Vi bestämde oss alltså för att låta Telia leverera allt till oss, telefon, tv, bredband - och hittills har det bara varit krångel, idiotiska bortförklaringar och dåliga ursäkter.
Ingen tv. Inget bredband.
Men telefonen har faktiskt fungerat hittills. En tredjedel, är det bra, eller?

(Så hur kan jag posta detta? Jo, nån granne, som förmodligen inte valt Telia som leverantör, har ett öppet nätverk... Jag stjäl m a o bredband från nån av mina nya grannar, och det, mina vänner, känns inget vidare!)

2 kommentarer:

Systerdyster sa...

Jag har samma leverantör som du, utom för TV:n, då. Märkligt att nämnda bolag har mage att ringa runt och sälja på mig och andra kunder nya tjänster när det s.a.s. inte kan leva upp till det som de utlovat och som folk redan betalar för. Jag vet inte hur många ggr som jag blivit erbjuden att "gratis" öka hastigheten på mitt bredband för att när det kommer till kritan få veta att det inte går där jag bor. Tyvärr verkar alla leverantörer vara lika goda kålsupare men det innebär inte att de inte ska komma undan med det. Skönt att fler än jag klagar. Kram!

Anonym sa...

Hej Mummel,

Vi på Tele2 är glada att läsa att du valt att ha kvar ditt mobilabonnemang hos oss, trots att du har övriga abonnemang hos en annan operatör idag, och vi hoppas att du är nöjd med oss som leverantör av sin mobiltelefoni. Vi hoppas även att allt löser sig för sig med dina problem gällande övriga abonnemang.

Med vänliga hälsningar

Michaela Lindell, Tele2.

<