söndag 30 januari 2011

Trivselmummel

Tvätt och handboll, lagom aktivitet för söndagens väntan på lilleman, och jag trivs alldeles väldigt.

Bara småsaker, men så värdefullt - titta på Amelie från Montmartre bara för att älsklingen aldrig sett den och jag gärna vill ha en sak till att dela med honom, eller lyssna tillsammans på en skiva han återupptäckt, eller bara ligga nära, nära och lyssna till hans andning...

Så självklart. Och det är ganska fantastiskt att se och höra hur han öppnar sej mer och mer, hur han i någon sorts självinsikt förvånas över att alla de där småsakerna betyder så mycket.

"När jag lärde mej att kramas..." säger han, och fortsätter med att berätta om hur det är att i mogen ålder inse hur mycket en kram betyder, särskilt för honom själv, och hur mycket det betyder att kunna ge sin vän en kram, vännen som aldrig fått nån förutom i sexuella sammanhang... Att det ger en ogripbar men tydlig extradimension, den där positiva fysiska kontakten.

För ett år sen lärde han sej att kramas, och jag vet hur ledsen jag kände mej över det faktum att han levt ett liv utan de där fysiska ömhetstecknen - utan sexuell betydelse, säger det igen... Förstår någon?

Jag ryser när jag tänker på att han växte upp utan några kramar. Inga pussar godnatt från någon. För så gjorde man inte, helt enkelt.
Och jag trivs oerhört med att se honom krama vänner och familj, och vänner och familj har slutat spänna ihop sej och ta ett steg tillbaka, de kramar de också, nuförtiden, och jag känner mej stolt, för visst är det så att kramar gör världen lite, litet bättre?

Tänker på hur det skulle ha varit om jag inte varit så fysisk som jag är, om inte mina barn fått alla dessa pussar och kramar under sin uppväxt (och fortfarande) - och minns att det faktiskt fortfarande känns jävligt mysko att min far på äldre dagar börjat kramas och pussas hej och hejdå, varför har han egentligen det?

Ska ta en mugg kaffe och en chokladbit, och fortsätta att trivas. Handboll är helt ok som underhållning en söndag, som sagt, och sen kommer mitt lilla ljus, och alla bitar finns på plats.

3 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Det är verkligen olika det där hur fysisk man är och hur stort behov man har av fysisk kontakt. Själv är jag otroligt fysisk och en del av mina vänner är det också. men vissa är det inte alls. Så man lär sig liksom hur mycket kramande man kan ge till olika personer. ;.)
Att överösa sitt barn med kramar är dock något jag gör varje dag. Mest för att JAG behöver det kanske haha! Faktum är att hon ofta säger nej och att hon inte vill pussas eller kramas. Och det får man ju respektera även om man sååå gärna vill själv. Fast jag tror det mest beror på att jag nästan hela tiden vill kramas hahaha!
Jag blir glad av att se att din älskling lärt sig att fysisk kontakt kan handla om sååå mycket mer än sex eller om att det kan kännas obehagligt. Att han lärt sig tycka om att ge och få en kram ibland. Av de som står honom nära.
Sedan kan till och med jag tycka att den "ytligt kramande" kulturen känns lite konstig för mig. Jag har mer än gärna fysisk kontakt med personer jag tycker om, men har lite svårare för att hela tiden kramas och kindpussas med "främlingar". MEst för att det känns lite "falskt" på ngt vis. Men det är säkert en (o)vanesak.
Kramar online har jag däremot inget emot att ge!!! :-)
Så KRAM till dig!

Mummel sa...

Nej, inte vemsomhelst...
Jag håller med om att det där kramandet av alla gått över gränsen, jag har stoooora problem med människor som jag knappt säger som kliver in i min comfort zone...

Men att växa upp utan någon som helst fysisk kontakt måste vara hemskt! Och det är ganska fantastiskt att se hur det "smittar", nu när (jag) min sambo har börjat krama sin familj och nära vänner kramas det tillbaka, och det är ganska fantastiskt att se hans mammas ögon, ska du veta...

Kram till dej också - för kramar online är klart inom min comfort zone...

Blogger sa...

Would you like to get 30 bitcoin-related referrals every month, for free?

Here is How To:

1. Claim 5,000 minimum satoshi per 24h from the Mellow Ads Faucet.

2. Start a daily network-wide campaign driving traffic to a bitcoin referral link.

3. When the campaign expires, re-claim and re-start.

<