onsdag 1 februari 2012

Mummel om tokigheter

Jag läser Läkartidningen, och är inte ett dugg förvånad.
Det är nämligen så att jag brukar prata med min egen läkare, och annan vårdpersonal, för den delen, så jag har hört det förut.
Ändå känner jag... Förtvivlan? Jo, det är det nog. Det blir ren förtvivlan när man får bekräftelse på att också inom de områden man vill tro att det viktigaste är människor är det Mammon som styr.

Jo, Syster kära, jag vet att du för din kamp mot eländet, men som sagt: bekräftelsen på att just den sjukan får styra alla delar i samhället är något om lämnar en riktigt sur känsla i magen.
Tyvärr är det ju också så att de som protesterar, de som försöker hålla emot, plötsligt kan finna att de förflyttas eftersom de har "samarbetsproblem", som min kurator. H*n höll inte käft. H*n försökte protestera, hålla emot de värsta stolligheterna, skydda sina kollegor genom att nyttja sin lagstadgade rätt som facklig - och hon åkte väck. Tillsammans med en till, samma typ, inte tyst accepterande m a o.

Ett hopp kvar: min läkare. Det är en stridbar person som inte heller sitter tyst och accepterar. Sist vi pratade röt han: "Jag ska vara doktor, inte sekreterare! Jag ska behandla patienter, inte sitta med högar av idiotiska papper som jag inte har kompetensen att hantera! Det kan andra bättre, och nu ska vi banne mej ha tillbaka sekreterarna som har de kunskaperna!"
Jag håller tummarna för honom, men är tyvärr rädd att dumsnålheten också här får råda.
Hade en deal med en annan läkare, att jag skulle gå dit även om mitt ärende mycket väl kunde klaras av via telefonen, för annars blev det inget streck för besök i protokollet, och då såg inte "besöksstatistiken" bra ut. Men jag hade krav tillbaka: att jag inte skulle ta av någon annan patients tid, någon som verkligen behövde träffa en läkare... Är det inte helt vansinnigt?

Sprider sej gör det också. Stolligheten är bedövande.
Pratar med dottern, som faktiskt åkte tillbaka till avdelningen eftersom hon kände att helgen hemma inte alls gick bra, och hon är så ledsen och rädd. Läkaren på avdelningen har, enligt hennes uppfattning, satt allt sitt hopp till hennes dbt-terapeut, vilket bara det är ett rent skrämmande tecken på okunnighet. När nu terapeuten varit där, och konstaterat att dottern inte klarar öppenvårdsterapi och därmed skrivs ut från enheten och remitteras tillbaka till psykmottagningen, vad händer då?
Kan läkaren inse att det är fråga om mycket, mycket mer än "vanligt" borderline-beteende? Att hon behöver annan psykiatrisk vård för att komma upp i en nivå där hon åter kan börja jobba med sej, där hon alls är mottaglig för terapi?

Hon vill tillbaka till behandlingshemmet. Förstås. Det är något jag vetat länge, kanske redan några veckor efter att hon skrev ut sej och stack därifrån. Samtidigt vet jag att det är en väldigt falsk "trygghet", att det inte alls blir lättare för henne att få behandling i sluten vård. Behandlingen i sej är stentuff, spelar ingen roll var hon befinner sej.
Hon är nu livrädd för att bli utskriven. Hon säger: "Jag vet att jag inte kan gå här och göra ingenting, men jag vet ju också att jag inte klarar av att vara hemma. Jag sökte ju mej hit för att jag var rädd för vad jag kan göra mot mej själv, och den känslan har inte gått över. Blir jag utskriven kan jag skada mej, eller döda mej."

Insikt är inte alltid bra. Och mina insikter får mej att tappa andan totalt, jag får kvävningskänslor av att tänka på hur min lilla älskling har det, och jag kan helt enkelt inte tänka tanken till slut.
Jag kan säga att jag vet att mycket få med den här diagnosen når medelåldern, jag kan säga att dödligheten är skrämmande hög, men jag orkar helt enkelt inte sätta de tankarna i relation med henne nu. Inte på riktigt. Orkar inte.
För om jag börjar gråta nu kommer jag inte att kunna sluta.

2 kommentarer:

Systerdyster sa...

Oh, TACK, kära Mummel.

Jag, och många andra, gör så gott det går i denna galna värld. Dessvärre är det nog ofta så att vi som vill förändra inte orkar ända fram, motarbetade som vi känner oss från alla möjliga håll. Eller så går det som med din kurator.

Dessutom känns det ofta som om jag tar på mig skulden för all vård som inte fungerar (en hel del, således) medan de som fattar besluten syns ganska skamlösa och låter fotfolket både arbeta i sitt anletes svett och bära ett och annat hundhuvud.

Psykiatrin tycks ändå vara den största skamfläcken inom vården. Att det kan fortgå, år efter år, måste bero på att det är det enda området som kan komma undan med att bara förvara människor. Jo, äldreomsorgen är lite av det slaget men jag tror att åldringsvården har stått i fokus på ett annat sätt och att anhöriga är mer påstridiga där. När det gäller psykiatrin tror jag ofta att det är som om luften går ur de flesta anförvanter när/om den sjuke äntligen blir intagen. Då har man fullt upp med att återhämta sig själv och orkar inte stå på barrikaderna. Fast vad, fasiken, vi MÅSTE orka, vi som vill göra gott. Ingen annan kommer att göra grovarbetet.

Jag skickar styrkekramar och håller tummarna.

Mummel sa...

Psykiatrin är inte ens en skamfläck, den är ett systemfel!
Och du har rätt, de flesta anhöriga är så slut, och framförallt så jävla tacksamma eftersom de tror att de kan släppa ansvaret, att deras nära och kära äntligen kan vara trygga, att de bara vill krypa in i ett hörn och slicka såren...
Så inser man hur falsk den tryggheten är. Har man tur är det som med mej och min unge: patienten i fråga håller inte heller käft, och orkar därtill prata.

Nu, efter vad som kommer att bli drygt fyra veckor, kommer en vårdplanering att bli av. Vad har varit fram till nu? Xanor, vitaminer och förvaring. Inte ens trygg förvaring, hon har skurit sej sönder och samman och bränt sej med cigaretter. Rop på hjälp, någon?
Hon kom till avdelningen utan att ha skadat sej, för att undvika att skada sej, och får ännu en gång bekräftelse på vad hon upprepar om och om igen: det spelar ingen roll om hon gör som de kommit överens om, det gör ju inte den andra parten!
Usch. Jag lider med (största delen) av personalen, och med (största delen) av patienterna. Försöker också att orka hänga i och kämpa, men vet inte hur, riktigt. Går på ångorna nu. Tom tank. Och har inte ens min kurator att ringa längre.
Fick brev idag, btw. Om att eftersom min kurator har slutat är det problem med personalen och därför svårt att få tid... Hellre lämnas sköra människor utan stöd, alltså, än att en "obekväm" människa får tid att avsluta och lämna över och en ny rekryteras. Vad kallar man sånt??? Är så förbannad! Kanske märks på mitt sätt att aldrig sluta skriva?
Kram. Och tack själv. En del är så dyrbara att de borde få Drömvinsten utan att spela lotto!!!

<