söndag 9 oktober 2011

Mummel om skogen

Jo, jag åkte till skogen, min skog och min sjö och alla stigarna jag kan utan och innan...

Och så gick jag vidare. Vidare, på stigar jag inte känner, och kom vilse, lite lagom sådär, knäade mej fram under och mellan granar, barr överallt innanför kläder och i håret, och hittade svamp överallt. Gula kantareller som stod i drivor där i skogen utan stigar, skogen dit ingen går, stora kraftiga väl tillväxta svampar som aldrig aldrig plockats om jag inte gått mitt vilse just den dagen... Ett helt kilo blev det, svårt att få hem, men bara jag hittat ut till en väg var det enkelt, och långt, att komma hem till stugan

I de kända skogarna rågades korgen av trattkantareller som nu ligger på tork. Frysen full av förvälld svamp, magen full av soppa på två sorters kantareller och sherry och ädelost.
Har tagit hand om min egen trädgård idag, för igår sprack min illusion av ifredsamhet när man och föräldrar kom, och jag åkte hem.

Kanske fixar jag det här.

Inga kommentarer:

<