lördag 1 oktober 2011

Mummel om vinstkrav

Har ni sett alla nyheter om neddragningar på tidningar?
Aftonbladet, Expressen, SvD, Kvällsposten - alla ska de spara, och sammanlagt försvinner nog hundratals tjänster.

Grejen är att de går med vinst, de där tidningarna. Hundratals miljoner. Och ändå ska det sparas. Journalister och redigerare försvinner, och online är viktigast.

Trots att det är papperstidningarna som ger pengar är det därifrån folk försvinner. Jo, det är inte så att nätupplagorna ger några pengar att tala om, de kostar en massa, men kan bara existera eftersom gammelmedia genererar riktiga pengar...

Snart måste det alltså börjas tas betalt för webbtjänsterna, det finns inga alternativ där. Och vad händer då? undrar jag... Vad händer när generation vill-läsa-gratis inte får gratisnyheter längre? När papperstidningarna är nedmonterade till tomma skal?

Det är sorgligt, och jag anser att det är farligt. Vinstkraven från alla dessa koncerner som delar upp Sveriges tidningar mellan sej suddar bort allt det där som gjorde att jag valde att bli journalist en gång i tiden: samhällsjournalistiken. Granskningen av företag och offentliga verksamheter. Möjligheten att ge röst åt alla dem som inte kan skrika högt nog för att höras.
Just nu granskas psykvården av Aftonbladet. Vi kan också se att alla de barn som misshandlats av systemet faktiskt kommer att få en (visserligen löjligt, men ändå) ersättning, och hade de alls uppmärksammats om inte journalister funnits för att bli megafoner för dem, för att göra deras röster hörda?

Jo, visst finns mycket skit, också - men det är ju på grund av att folk vill ha det. Vad händer med oss alla om vinstkraven leder till att det som finns att tillgå är skvaller och kändisar och inget annat???

Så blir det nog, är jag rädd, för det är där pengarna finns att hämta. Det där med samhällsansvar är inte ett dugg intressant för "marknaden", och jag sitter ju själv mitt uppe i beviset på det, känns det som.
Det blir övertydligt att människor inte har någon betydelse alls för dem som äger tredje statsmakten, som inte kommer att vara någon tredje statsmakt länge till.

Desillusionerad. Sån är jag, just nu. Och jag hoppas och ber om att det kommer att finnas någon som hittar ett sätt att hålla liv i den granskande journalistiken när vinstkraven börjar sätta press på tidningsinnehållet också, inte bara skalar bort de människor som vet vad de gör och brinner för sina omoderna idéer...

2 kommentarer:

Systerdyster sa...

Delar din desillusion. Är folk dummma, alltså riktigt lågbegåvade eller vad är det frågan om?

Jag fattar det här med vinstkraven, tyvärr arbetar jag i en sådan verksamhet. Häromdagen fick vi bl.a. veta att vi använder alldeles för mycket sårvårdmaterial, men jissses, vii får "såren" från hudkliniken och följer ordinationer, Nu kände jag krav på att lägga om med, tja kanske toalettpapper, kanske jag går ut och plockar groblad.

ALLT, oavsett vad det handlar om ska vara vinstmaskiner, jag passar inte in där. ;((

Styrkekramar till dig!

Mummel sa...

Det är väl vårt problem, det, vi är för korkade att förstå att pengar är viktigare än människor...

Och den övertygelsen kommer jag att ta med mej i graven, är jag rädd. Aldrig nånsin kommer pengar eller makt eller vinst att gå före människor i min lilla idiotiskt idealistiska värld!

<