fredag 2 januari 2009

Mummel om lyckan i att få läsa...

Jag njuter i fulla drag. Varenda kväll njuter jag, och kommer att göra länge än.

Jag ska ta vara på varenda sekund, det kan jag lova, eftersom jag vet hur kort tid man får låna dom, barnaörona.

Just nu läser vi Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt, och Anders är fången hos Röda rosorna och Eva-Lotta och Kalle är inlåsta på Herrgården och det är jättespännande...

Imorgon ska jag upp på vinden och leta reda på alla mina gamla sparade Enid Blyton, Fem-böckerna och Äventyrens.... och sen ska jag tvinga min son att lyssna.

Fast så mycket tvingande är det inte frågan om, precis. Lyckligtvis gillar också han högläsning. Jag vete fan vad jag ska ta mej till när han växer ifrån det, eller måste han det?
Joo... Det måste han nog. Han måste få vara ifred med sin eventuella läsning, men tills dess... Tills dess ska jag ta vara på varenda varenda sekund jag får återuppleva min barndoms underbara läsupplevelser, och de nya som kommer framöver...

Min store son är Sagan om ringen-fixerad. Den läste jag nämligen högt för honom (och lillsyrran, men hon somnade mest) från det han var ungefär åtta. Det tog ett par år att ta sej igenom alla tre delarna, men oj! så underbart det var...

Inga kommentarer:

<