onsdag 17 juni 2009

Mummel om pyspunka

När semestern slår till går luften ur, det är ett intressant fenomen.

Som en ballong med hål i krymper jag, eller orken, till ingenting, och jag tänker att det är synd om den stackars ungen som måste vara hemma med mej. Kanske hade han haft det bättre på fritids ändå?

Nää. Det är inte så det funkar, jag kan inte tro det, inte på riktigt.
Jag tittar på honom när han vimsar omkring och gör det han vill just för stunden, har lite tråkigt ibland, sen inte - och känner att så, just så, ska det vara när man har sitt första riktiga sommarlov.

Lite tråkigt ibland, och så ett äventyr. Äventyr behöver inte vara genomarrangerade eller svindyra heller, och tillochmed en helt utmattad morsa orkar tillåta en egen promenad, en liten tur till morfar (som bor ett par hundra meter bort), och så kiosken på hemvägen med tjugan som morfar givetvis slängde fram i nypan.
Kioskfarbrorn är en guldgubbe, så tjugan räckte lååååångt den här gången!

Då gör det inte så mycket att mamman har pyspunka och oerhörd huvudvärk (stress-släpp-huvudvärk, finns det?) och inte kan leka, bara spela kort just nu.

Vi vann varsin omgång poängpoker igår, förresten. När vi lärt oss ordentligt ska vi sno storebrors pokerbord och spelmarker och bli riktiga korthajar.

Men vändåtta leder i popularitetsligan.

Ni ser. Äventyr och äventyr, trots pyspunka...

2 kommentarer:

Systerdyster sa...

Jag tror det, att det finns "anti-stress-huvudvärk". Nåstans haj jag läst att det är nåt som kan hända när nivåerna av stresshormon sjunker drastiskt. Som vid semester eller helg alltså. Kanske ett kvinnligt fenomen, vad vet jag? Jobbigt och irriterande som f-n är det iaf. Önskar er en trevlig semester, lycka till med pokerspelandet!

Majsanochmalla sa...

Vill bara önska dig en lugn, trygg och vacker midsommar..

Pok

Mallaönskardigrobralla

<