torsdag 25 juni 2009

Mummel om att famla i blindo

Just nu har jag ingen aning om vad jag ska göra.

Jag tar reda på vad man kan göra, upptäcker att beslut ska överklagas i första hand till socialnämnden, och att deras nästa sammanträde är i - september.

Kan man begära inhibition av såna här beslut???

Ska träffa en kollega idag. Se om h*n kan få ut historien stort. Nu är det nog.

Dottern säger: Kör mamma. Det kan inte bli värre.

Jag tänker att de faktiskt inte kan ha fattat ett jävla dugg, inte insett att det här är en ung människa som behöver stöd, och att det inte rör sej om veckor eller månader utan åratal innan hon har förmåga och verktyg att hantera sin vardag. Om ens nånsin. Att det kräver tätt samarbete mellan myndigheterna, inte förflyttning av ansvar hit och dit, inte "det är inte vi, det är dom"...

Jag bara gråter och ser ut som en albinokanin. Lilleman far med mormor till stugan över dagen, och det är tur det. Han såg nog med tårar igår.

Kanske skulle man ringa socialchefen? Ta reda på hur man begär en inhibition av idiotbeslut?

Jag vet inte vad jag ska göra. Vet nån?

3 kommentarer:

Plastfarfar sa...

Det cyniska svaret är att ge saken publicitet. Jag har tappat räkningen på alla utvisade flyktingar som har fått stanna efter en vända i rampljuset.

Systerdyster sa...

Jag är benägen att hålla med Plastfarfar om din dotter går med på att bli "offentlig".
Vad jag förstår faller hon under LSS eftersom hennes sjukdom är långvarig.
Maila socialstyrelsen, länsstyrelsen, alla politiker i socialnämnden. Kontakta intresseorganisationer, kan inte så mycket om det där, men vet att anhöriga till personer med schizofreni har en förening.
Ta hjälp!!! Av alla i din närhet som du litar på.
Din dotter och du lär ju inte (precis som tjänstemannen säger) vara ensamma om det här. Och glöm inte,för Guds skull, att det handlar om en SJUKDOM, inte om ett dåligt beteende som t.ex. du som mamma ska lastas för. Din dotter kan inte "ta sig i kragen" och tillfriskna genom ett trollslag.
Jag önskar verkligen att jag kunde vara till större hjälp, skickar styrkekramar från långt håll.

Plastfarfar sa...

Man behöver inte offentliggöra namn med mera bara för att man goes public. Annars håller jag med systerdyster. Sprid ordet!

<