söndag 21 december 2008

Mummel om problem

Just nu: problem överallt.

På jobbet.
Där ett jätteproblem är att jag inte kan sitta vid min anpassade arbetsplats och jobba hela tiden, minst hälften av jobbet måste göras på annan plats - och det går jävlar inte bra. Frågan är hur jag ska kunna lösa det...
Jag kan inte lösa det, rättare sagt, jag måste försöka få in den mjukvara jag behöver i min dator, och det kommer inte att bli lätt. Det kommer nämligen att sluta i ett "vem ska betala"-läge, och till sist endera att jag går sönder och inte kan jobba alls eller också att nån betalar för en licens till.
Vilket är otroligt. Kostar pengar. Blir inget. Och då går det åt pipan...

Hemma.
Där går alla relationer åt pipan känns det som. Nu senast är det till min mor, och jag undrar verkligen om det är därifrån dotterns personlighetsstörning kommer, jag kanske bara inbillar mej att den genetiska dispositionen är nedärvd från faderssidan...
Ojojoj, vad jag var tvungen att gråta igår...

Men: är det inte så att julen är barnens högtid? Är det inte så att det är min förbannade plikt att se till att min lille får minnen av sin barndoms jular, fina goa mysiga julminnen, små fåniga traditioner som var viktiga när man var liten, sådär???
För min del är det viktigt. Kanske inbillar jag mej bara, men nu är det så jag känner. Och snart-70-åriga tanter har haft sin barndoms jular och har redan skapat sina minnen vilket inte borde gå ut över de stackare som råkar vara små nu!!!

Så kanske blir det som när mina stora barn var små, bara jag och mina ungar. Några av dom, vill säga. Med julbordet. Och en av de två ungar som är med har blivit vegetarian...

Herregud. Vem behöver såpoperor på tv???

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt tips (utan att känna till hela historien och alla förvecklingar) är att att du tar "kommandot" över julafton. Fundera på vad som är rimligt och roligt för dig och dina barn, så får din mamma take it or leave it.

Plastfarfar sa...

Jag håller med Kaffepulver.

Majsanochmalla sa...

Kära trötta människa..

Joå... Julen är barnens högtid! Det är bara att "lägga ner" allt överdåd.. All hysteri och alla måsten. Alla barn vill mest av allt ha mammor som håller på julen! (min mamma rymde alltid kvällen före julafton i vredesmod trötthet och ilska.. Malla ledsen och rädd 4-8 åring)

Ge för fan ungarna en chans att bryta alla traditioner du tvingar på dem! Vad vet en 6-åring om traditionerna du hade som barn!?!?

Näe du.. Så hel du nu kan vara under rådande omständigheter.. Så skapar du nya fina, annorlunda traditioner.. Om mamma är med eller ej.. Det är inte ditt ansvar!

Jag firar aldrig jul med min ursprungsfamilj.. Syrran du vet.. Jag vill ha lugn och ro.. Lite nytt, lite gammalt.. Och att alla mår bra! Hatar sönderstressade psykopatliknande tillställningar. Alla som vill ha något speciellt får fixa det själva.. Utom de som är under 18 år.

Puff/stött/kramar/mod/styrka till dig!

Pok

Mallablirförtvivladfördigbralla

Mummel sa...

Kommando taget.

Och min mor har ringt och kommit så nära en ursäkt hon kan komma...

Det blir den jul det blir, och jul blir det.

Lillen kommer att tindra, för det är vad ungjä--arna gör då det är jul, och det är fanimej deras rätt!
Vi stora tråkiga desillussionerade får behärska oss så gott vi kan och försöka applicera så mycket tindrande vi kan - för barnens skull.
Tack kära vänner, och ha en underbarn julhelg!!!

<