söndag 16 november 2008

Mummel i morfars fåtölj

Så. Där sitter jag, i morfarsfåtöljen, en sliten öronlappsfåtölj. I den satt min morfar och lyssnade på radio, då när han blivit gammal och skruttig och inte ens tog en Dr Special till kvällen eftersom mormor tyckte att det var onyttigt, inte nyttigt som han ansåg.

Tittar på de numera slitna armstöden, och googlar anti-makass (mindre textil tygbit som används på stoppade möbler som skydd mot fettfläckar från håret. Namnet kommer av att den hårolja som användes när anordningen kom i bruk var makassarolja.
Antimakassen utgörs ofta av samma tyg som möbeltyget i sig, eller en helt avvikande tygbit, beroende på vad som estetiskt harmonierar bäst mot klädseln som sådan. Tidigare var antimakassen oftast broderad eller virkad, allt enligt Wikipedia) eftersom de ser för jävligt ut och ordet kommer flygande, sådär som plastrong gjorde igår....

Vad nu det har med något att göra. Förutom att det kanske visar hur mina förvirrade tankar kan gå, och hur fascinerad, nästan på gränsen till perversion, jag är av ord.

Där sitter jag, iallafall, och stickar.
Som sagt.

Problemet är att de röda sockorna (färdiga) och de röda pulsvärmarna, eller torgvantarna, eller vilket ord man vill eller tycker bäst om att använda (påbörjade) ger en otrolig ångest.

Varannan centimeter ungefär slutar i tårar. Så fortsätter jag, och tänker att det är faktiskt något jag kan göra - sticka något hon vill ha, något som kanske ger en gnutta glädje i hennes mörker.

Jag blir illamående och livrädd och kan inte stoppa associationskedjan: stickar röda sockor/vantar - dotter - låst avdelning - möte måndag.

Möte måndag. Vårdplan. Soc. Att nå fram till soc. Omöjligt. Och om det inte går - fortsättning.

Jag var grym mot min son igår, så grym...

Han säger: "Det blir bra mamma, det måste bli bra, vad kan bli sämre nu?" och jag svarar honom. Säger att just nu är hon trygg, det är hon när hon är på sjukhus, men efter måndag kan det bli början av en ny cykel. Utskrivning. Hon skickas hem till sin lägenhet med tid hos läkare eller psykolog eller båda, och den där larmknappen som enda trygghet. Ett eller annat telefonsamtal eller besök från den där stödpersonen hon inte litar på, stödpersonen som upplyst om att hon inte har nåt att göra med dotterns mående utan enbart det praktiska och därför inte pratar med henne om nånting förutom praktiska saker.

Har vi tur trycker hon på larmet, och blir inlagd igen. Om ett par dagar eller veckor.

Annars dör hon.

6 kommentarer:

Majsanochmalla sa...

Men du vännen..

Hur kan du ens tro att du ska leva ett normalt liv.. Du har en pistol, riktad mot ditt stora modershjärta.. Hela tiden!

Gråt/skrik och gapa.. För det är totlt omänskligt!

POK

Mallavågadevägrapistolenmotsyskonhjärtatbralla

Mummel sa...

Jag gråter och skriker och gapar - också.

Men bara då jag är ensam, eller när jag får besked om att hon gjort sej nåt igen, oftast är det på jobbet!

Där har de fått lära sej hur det ser ut då en människa rasar i bitar, lita på det...

Måste ta ett varv till, dock. Det är ju det stora handikappet när man är mamma - det går inte att ge upp. Helt uteslutet är det, trots allt. Jag kan låtsas, och jag kan få myndigheter att tro att det är så (för hennes skull, om jag finns där och ställer upp lägger dom nämligen över ansvaret på mej, direkt, så mycket har jag lärt mej...) men hon vet.

Hon vet, och hon litar på mej, på sin storebror. Inte praktiskt - där har vi satt stopp. Men hon vet att vi älskar och att vi finns.

Och nu gråter jag, är du nöjd??? ;-)

Majsanochmalla sa...

Japp...

Nu är jag nöjd! ;-)

Varma peppningskramar till dig!

Pok

Mallafinnshäromdubehöverbralla

Anonym sa...

tack för att du finns. kram

Anonym sa...

Bara inte du dör, höll jag på att skriva. Tur att du fortfarande gråter, är arg och känner. Det där andra, det tysta... ska man vara rädd för.
Tänker på dig, där ute i cyber. Ny vana.

Mummel sa...

Jo, risken för min död föreligger, också.

Jag är rädd, rädd som fan, hela tiden. Det är enormt dränerande.

Nu försvinner sömnen också, och då blir det riktigt farligt, det vet jag av tidigare erfarenhet...

<