tisdag 2 september 2008

Mummel om Kate Bush

När jag fyllde tolv fick jag en Kate Bush-skiva som jag önskat mej forever. Den med Wuthering Heights och Saxophone Song.

Jag har fortfarande kvar den, och även om jag inte lyssnar på vinylupplagan värst ofta så händer det att jag lyssnar, speciellt på Saxophone Song.

Jag tror att tolv var den sista riktigt bra födelsedagen, sen började det liksom gå utför. Man blev tvungen att låtsas passa in för att överleva. Lyssna på det som var populärt istället för det man gillade, eller åtminstone låtsas att man gjorde det.

Fast jag sket rätt mycket i det där, utåt. Jag lyssnade på min Kate, och Dag Vag, och Bob Marley och Peter Tosh innan det var inne. Gillade AC/DC mer än Gyllene Tider, det var också lite B, om jag inte minns fel.

Jag åkte till arméns överskottslager och köpte kläder, min mor slet sitt hår. Minns ett par helt sanslösa ridbyxor som bara behövde sys om litegrann för att funka, särskilt med mormorskängor...

Själv trodde jag att jag var osynlig, men jag har förstått att det nog inte var så. Klart det inte var, kavalleriets ridbyxor i tätspunnen ull och mormorskängor och därtill marinblus, äkta, vad fan trodde jag???

Men så var det väl för många. Så är det nog för många. Vi går och tror att vi inte syns, inte märks, och så gör vi outplånliga intryck på människor runt oss.

När jag senast befann mej på allmän plats där det dracks öl och lyssnades på musik kom jag att prata med ett gäng s k skolkamrater - parallellklasser och lite äldre. Jag jobbade och var nykter. Dom jobbade inte, om man säger så... En av snubbarna som alltid varit skitotrevlig, genom alla år, snackat så oerhört massa skit om mej att han borde ha drunknat i den säger plötsligt:

"När jag blir singel ska jag fan stöta på dej."

Jag bad honom förstås att gå hem till sin fru eller åtminstone hålla käft, men såhär efteråt kan jag tänka att vad i helvete var det han sa? Och är det anledningen till all dynga han spridit genom åren?

Osynlig är jag iallafall inte. Tyvärr.

Det vore lättare om jag kunnat behålla illusionen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Vi går och tror att vi inte syns, inte märks, och så gör vi outplånliga intryck på människor runt oss." Vilken guldmening!
Jag skrattade gott när jag såg att du också shoppat loss hos armén. Jag hade nån period när jag var 15-16 när jag handlade arméjacka och.. nej du vill inte höra resten. Men jag minns att jag tyckte jag var GRYM! :o)

Mummel sa...

Jag är helt säker på att du var totalgrym!

Och resten hör jag gärna...

Majsanochmalla sa...

Visst är det förunderligt.. Livet!?!

Min lilla... Brukar jag beskriva som ett "barn som lämnar avtryck i andra människor... Men själv kan hon inte ta emot avtryck".. Inga "fotspår i sanden" där inte...

Och det har fått mig att fundera.. Just på avtryck.. Herre min Gud/run vad förvånad jag kan bli när jag är någon som gjort intryck.. Lilla obetydliga jag!??!

Men visst känns det lite? Visst är det gott att vara "någon" i en annan människas historia... Tror jag att jag tycker!?!?

Ha det bäst! Och styrka och mod till dig!

Pok

Mallatrordumåmorskauppdigbralla

<