måndag 29 september 2008

Mummel om skänkta äpplen


Min syster har trädgård.
Många äppelträd innebär stora problem vid den här tiden på året. Många äpplen blir det ju - och hon kan/vill/orkar inte ta reda på dom själv.

Så vad gör hon då? Tar dit morsan, som givetvis plockar med sej en sjuhelvetesjävlars massa äpplen - till mej?!?

Åååkej....

Nu har jag ett antal äppelpajer i frysen. Det är bra. Men sen då???

Idag kokade jag äppelkräm. Jag minns min mormor, hon kokade äppelkräm och den var ljuvlig. Så jag skalade, delade, kokade, rörde ut potatismjöl i vatten, lät blandningen rinna ner i de mjukkokta äppelbitarna i en tunn stråle, sen tillbaka på plattan, bara ett uppkok...

Sen häller jag upp krämen i samma karott min mormor använde. Pudra över kanel, för så gör man, så gjorde min mormor, in i kylskåpet.

Nyss åt jag av min äppelkräm. Jag åt den på det vis man ska. Med gräddmjölk.

Och det var ljuvligt.

2 kommentarer:

Majsanochmalla sa...

Vet du vännen.. Det som är positivt med så stora/allvarliga kriser som du genomgår... Det är att kunna nju´ta av det "lilla".. Du är helt underbrt sinnlig när du beskriver din njutning i äppelkräm.. Minnen..

Ta hand om dig vän!

Pok

Mallaönskardigalltgotbralla

Anonym sa...

Åh!!!! Jag vill OCKSÅ ha!!!!

<