tisdag 2 september 2008

När ungdomsmisstag blir världsnyhet

Jag utgår från http://annikabryn.blogs.se/2008/09/01/sarah-palins-barn-4665017

Senare slås det hela upp, överallt: kvällstidningar och skvallersajter frossar. Skandal! Vissa kallar det t o m sexskandal...

Och jag tänker: det är upprörande. Det är verkligen verkligen upprörande att en ung kvinna för det första inte får ha sin sexualitet ifred (p g a mor och far, konservativ syn, enda preventivmedlet är avhållsamhet och blablabla tills jag spyr) och för det andra inte får ha det som hon just nu, och det garanterar jag, ser som sitt livs misstag ifred.

Alla tårar den tösen gråtit... Och hur lång tid tog det innan hon tog ångesten i strypgrepp och gick till Perfekta Mamma och berättade? Jag menar, det är ju inte ett misstag den stackars tjejen begått (i sina föräldrars och det konservativa USA:s ögon), det är ett helt gäng.

Kanske skyller vi på pappan. Vem vet? Kanske säger pappa Palin att "hur kunde du göra såhär" till den unge Levi, utan att för en sekund inkludera sin dotter i ekvationen?
Pappor till döttrar gör gärna så, har jag hört. Inte minst av min egen pappa som gjorde morsan på smällen och "var tvungen" att gifta sej med henne, och sen fick höra hela sitt äktenskap om hur svärföräldrarna ju litat på honom...

Okej. News to Daddies: flickor har sin egen sexualitet, och där i övre tonåren sprätter det rättså bra på hormonfronten. Vi kunde/kan alltså iallafall till stor del bestämma själva.
Misstag görs, och ibland är det skitsvårt att säga nej när man har en sån där ouppnåelig en framför sej, även om man vet att han inte är ett dugg intresserad av mer än ett hål, ett litet hopp om stor Kärlek hyser man alltid i den åldern...

Jag säger inte att föräldrar ska vara insatta i sina barns sexliv, tvärtom: dom ska helt enkelt ge fan i det! Sitt jobb som förälder ska man göra genom informationsspridning, preventivmedelsinformation, till exempel. Vilket inte var aktuellt i just det här fallet, tänkte inte på det. Man ska se till att ungarna känner att dom kan komma och fråga precis vad som helst, men sen är det ungefär som tvärtom, om jag säger: jag vill inte att mina barn ska vara insatta i mitt sexliv. Lika lite ska jag vara insatt i deras, förutom om dom kommer till mej och vill ha stöd eller hjälp.

Nej, stackars tös! Det gör ont i hela magen på mej vid tanken på vad hon får utstå just nu, inte nog med att hon har en oplanerad graviditet att försöka acceptera, hon har all världens media på halsen - bara för att hennes morsa är amerikansk politiker.

Cred till Barack Obama, om det nu är som han säger: inget från hans kampanj, familjer är off limits, och särskilt då barn...

Inga kommentarer:

<