torsdag 4 september 2008

Mummel om rädslor

Det är väldigt mycket rädsla som regerar nu, känner jag. Jag kommer på mej själv med att ta flera mentala steg bakåt från självklara vardagligheter, som att ringa ett samtal. Eller ta mej till affären.

Det är skitsvårt för mej att förklara varför, eller vad det är jag är rädd för. Om jag pratar en stund med mej själv brukar det gå över. Om jag diskuterar saken lite brukar det funka att slå siffrorna och trycka på den gröna, att vänta på svar och sen bara.... Ja, säga det jag ska säga, ordna det jag ska ordna, ta den där turen till ICA och komma hem med lite mjölk och bröd.

Fattar inte vad det är frågan om. Eller så gör jag det. Jag vet att jag alltid möter nån på affären, t ex, nån som frågar hur det är lite sådär som man gör, inte för att de är intresserade utan för att det är så man gör - folkvett, helt enkelt.
Och jag vet också att jag förmodligen börjar grina på riktigt om det händer, för då tänker jag iallafall på hur det är, inte folkvettigt utan på riktigt!

Sådär helknasigt. Men ändå.

Imorgon måste jag ringa dottern, som lik förbannat får permis trots att hon egentligen inte skulle ha det enligt reglerna (och nån undrar hur jag kan säga eller tro att hon lyckas få sin vilja fram? Manipulera dem hon bestämmer sej för att manipulera? Där var det där m-ordet igen, det där som inte stämmer egentligen men är det som kommer närmast att beskriva den där nästan spöklika förmågan hon har, den som det tar åratal att se igenom...), och jag mår illa redan. Vet inte vad jag ska säga. Eller göra. Vet inte hur jag ska hantera det "regelbrott" som jag vet kommer - hon har fått nej på nåt hon ville göra i helgen, vilket inte betyder ett skit för henne, hon kommer att göra det ändå, och det som inte upptäcks gills inte, eller hur?

Frågan är hur jag ska orka skicka tillbaka henne för tidigt en gång till. Och hur jag i så fall ska hantera frågan om framtida permissioner, eftersom de nu ska vara täta, eftersom soc ska ha ut henne från behandlingshemmet så fort som möjligt.

En stark stark känsla har jag också: snart hittar hon den här bloggen, hur dold jag än tror den är. Och använder den emot mej. Det är nämligen så här i dotter-världen: enbart hennes känslor räknas. Är viktiga. Får pratas om. Mina är det inte, och jag har därtill ingen rätt att hysa dem - intressant, va? Om jag känner det jag känner känner hon sej kränkt, är ni med?

Nää, nu bör jag nog gå och lägga mej, tror jag, innan jag blir totalt osammanhängande...

5 kommentarer:

Majsanochmalla sa...

Vännen...

Jag har varit där... Jag har en nära, nära vän som är där just nu..

Det gör så satans, jävla vidrigt ont... Ingen, förutom du själv kan göra något åt det..

Ingen vill verkligen veta hur du har det.. Ingen vill verkligen höra hur du mår eller hur du kämpar. Kanske en terapeut, tillsammans med bloggandet kan vara något? Bara en tanke?

Dessutom... Hur många gånger till vill du höra ord som: "ryck upp dig".. "Ähhh.. det är väl inte så farligt.. "Säg till ungen att skärpa sig".. Mm, mm.. Been there, done that!

Jag klandrar inte dig, inte alls... Jag har jagat tonåringar som inte velat "in i vuxenvärlden" i många år.. För det är de värda..

Men har du vågat tänka tanken att "släppa dottern" helt... Inte fysiskt.. Men psykiskt? Även när det gäller vård, boendet om hon inte är kvar i vården... Mm..?!

Är jag för hård nu? Ställer jag för smärtsamma frågor? Hojta till!!

Att din tjej är smart är vi överens om.. Smarta människor med psykiska problem manipulerar... Ni får er en skopa ni allihopa i hennes omgivning... Och förmodligen är det enda hon längtar efter någon som inte låter sig manipuleras, någon som älskar henne villkorslöst och samtidigt sätter alla "klackar i backen"...

Jag hoppas du förstår att jag diskuterar... Jag känner så med dig. Min tillvaro med en psykiskt sjuk missbrukande syster har nog härdat mig en del.. Och jag fattar helt och fullt om du ruttnar på min "besserwisserstil"... Men det är inte så jag menar... Jag vill bara stötta i det du går igenom..

Det har tagit mig ungefär 18-20 år att komma till min insikt jag har i dag. Och jag älskar min syster oändligt.. Men inte hennes missbruk, inte henns sjukdom och inte hennes manipulation av oss i familjen.. Då kliver jag åt sidan. Jag finns här när hon behöver stöd i sitt mål att "bli frisk".. Inte annars..

Jag önskar dig/tösen allt gott!

Mallatålskällomdetbehövsbralola

Mummel sa...

Nänä, inte hård, och frågorna är ställda förut, hundratals gånger.

Så: du ger mej det jag behöver. Bekräftelse, bekräftelse, bekräftelse...

Att släppa och acceptera har jag diskuterat väldigt mycket med t ex storebror (som tagit mycket stryk, kan jag säga, vilket DU förmodligen fattar bättre än jag...), men jag har ett svårt handikapp där: jag är mamman. Då går det inte. Och det är psykiskt jag inte kan släppa.

Jag kan fejka konsekvens rätt bra, och hon vet var jag står, och att hon står kvar - manipulationer förekommer icke längre i min riktning, jag ser dom på mils avstånd, och sätter dit henne.

Och sen dör jag och går sönder igen, fast inte så hon ser. Det är det som skrämmer mej nu, att hon får se det. För nu orkar jag inte låtsas må bra. Däremot har jag instruerat behandlingshemmet att upplysa henne om att mitt mående icke får användas av henne...

P.S. Glömde ett sånt där sagesätt, eller vad man ska kalla det... En gång i tiden, i Dalarna, hörde jag nån säga "den där ungen är värre än hett kattpiss". Gillar den...

Majsanochmalla sa...

Bra vännen... Vet inte varför.. Men jag hejjar på dig så in i bängen...

Syskonrollen kan jag utan och innan... AJJAJJJAJAJ... Det kan fortfarande (Gud förbjude) poppa upp händelser som får mig att gråta.. Men nu gråter jag färdigt.. Konstaterar att inget förändrats egentligen... Och att jag förlåtit oss allihopa.. Och att jag vill fortsätta vara lycklig och tillfreds med det jag ändå har... Men du får ju gärna fråga.. Om jag kan vara till någon hjälp.. Killarna finns ju också i allt det där...

Kanske är det ditt svar till henne.. Att du också far illa i skiten..

Om du vill... Så maila mig majsanochmalla@spray.se .. Så får du min privata mail..

*kramar om*

Mallagårbrevidbralla

Anonym sa...

Låt henne inte ta ditt andningshål ifrån dig, din ventil. Det finns ingenting i den här bloggen du behöver skämmas för, eller som du inte kan stå upp för - även om hon hittar. Dig. Kräv din plats och ditt utrymme.

Det är lätt att tycka om dig.

Mummel sa...

Nä, du har helt rätt - inget skäms jag för. Men sist det begav sej, för nåt år sen, blev det ett helvetes liv.

Soc:are och psykiatriker ansåg att jag kränkte hennes integritet. När jag frågade hur (liksom denna var den förra bloggen helt anonym, men jag hade klantat mej och det gick att hitta den, med stort besvär, vilket hon uppenbarligen ansåg det värt att lägga ned) fick jag inga vettiga svar.

Så jag tog bort den. Raderade. Mycket som var värdefullt försvann där, insåg jag efteråt. Jag borde ha hittat en annan lösning.

Men nu: nu är hon vuxen. Nu kan jag med rätta tala om att vi har lika rättigheter. Och om man jämför (ja, jag har koll på var hon håller till på nätet!) är det rätt skrämmande: lögnerna hon skriver och sprider under eget namn är hårresande och gör så otroligt ont...

Hittar hon den här ska jag säga åt henne att läsa på, kanske kan hon lära känna människan bakom mamman då. Därtill tänker jag ta upp det hon skriver... Hemskt, va? Men det får bli ännu en omgång ansvar - handlingar - val - konsekvenser.

Jag är vilsen och vilse, men det gör inte så mycket just nu. Jag får lov att vara det, har jag bestämt. Och när såna som du bara poppar in i mitt liv och ger styrka, då är allt väl.

<